5 Tips til en travl hverdag

Organiser din tid

Nogle mener, at planlægning og struktur er en spændetrøje. Tværtimod! At beslutte sig på forhånd til hvor lang tid, du vil bruge på opgaven, og hvornår du vil gøre det, giver en fantastisk ro. Når rammerne er på plads, og målet er klart, er det langt nemmere at fokusere. din højre hjernehalvdel, der har med analyse, orden og rækkefølge at gøre, kan slappe af, fordi den ved, at den fornødne tid er afsat. Alt i mens din venstre hjernehalvdel, der bl.a. huser kreativiteten, kan boltre sig. At planlægge på den måde kan give dig mental ro og en afslappet indstilling til processen.

Micro pauser 5-6 minutter

Der kan opstå et behov for at hvile øjnene, under arbejdet, eller der kan være dage hvor du har det mindre godt i dele af kroppen. Så kan du benytte denne øvelse.

  • Gå ud på toilettet og sæt dig på toiletsædet.
  • Læg nu begge dine varme håndflader over øjnene.
  • Bøj dig let frem i hoften og støt albuerne mod dine lår. Flyt albuerne lidt frem og tilbage til du sidder behageligt.
  • Forsøg nu, at lade alle tanker, følelser komme og gå som på en sommer blå himmel nogle minutter.

Vores hjerneceller er aktive det meste af dagen, og de skal have ro og genoplades for at kunne håndtere nye indtryk og opgaver.

Når du arbejder intensivt, har du brug for mere hyppige pauser. Ofte mærker vi det , når det er tid, hjernen bliver distraheret, og du mister koncentrationen. Hvad gør du?

Tag en lille opmærksomheds pause

Træk dig frem på stolen og ret dig op så du ikke hviler mod ryglænet.

  • Sæt fødderne i gulvet.
  • Lad dine arme hænge afspændt ned langs siden af kroppen, så de hænger i deres egen tyngde.
  • Forstil dig nu at der er to meget tunge lodder fastgjort til dine fingere og hænder.

Når du har siddet noget tid mærker du måske, at dine fingre begynder at snore, men det er blodet i dine arme som løber ned mod hænderne og er ikke farligt. Når du har siddet et øjeblik vil du måske opdage, at du slipper lidt af muskelspændingerne omkring dine skulder og i nakken. Nu er du klar til arbejdet igen.

Få viden

Hvis du oplever symptomer som f.eks. hjertebanken, uro, tankemylder eller søvnproblemer der bliver mere og mere ubehagelige. Så søg viden om stress det vil give dig en forståelse af hvad kroppen forsøger at håndtere og hvordan kroppen reager under stress.

Naturlig stress behandling

Opsøg en Psykomotorisk terapeut der kan rådgive og lære dig hvordan du håndtere stress. Så du selv kan kontrollere og tackle din stress fremover.

Se mere på www.kropoghelhed.dk